Dzisiaj:
Wtorek, 23 kwietnia 2024 roku
Gerarda, Gerharda, Heleny, Jerzego, Wojciecha

Czy Szczucinka powróci?

1 czerwca 2018 | komentarzy 12

Rada Powiatu Dąbrowskiego na posiedzeniu w dniu 18 maja 2018 roku wyraziła zgodę na zawarcie przez Zarząd Powiatu Dąbrowskiego porozumienia dotyczącego podjęcia przez lokalne samorządy i samorząd województwa współpracy w zakresie działań zmierzających do uruchomienia połączenia kolejowego na linii komunikacyjnej nr 115 Tarnów – Dąbrowa Tarnowska.

Uchwała ta jest konsekwencją organizowanego w październiku 2016 roku spotkania dotyczącego rozpoczęcia ponownych rozmów w zakresie uruchomienia przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin, w którym uczestniczył również wicemarszałek Województwa Małopolskiego Stanisław Sorys.

Od tego czasu samorządowcy przeprowadzili wiele rozmów m.in. z obecnym zarządcą tej linii kolejowej.

Dopuszczenie do likwidacji tej linii kolejowej spowoduje, że z Powiśla Dąbrowskiego na zawsze zniknie linia kolejowa, która powstała w 1906 roku i cieszyła się ogromną popularnością przewożąc codziennie wielu pracowników do zakładów pracy w Tarnowie, Niedomicach i Szczucinie.

Samorząd powiatowy od samego początku był przeciwny likwidacji tej linii kolejowej i wspólnie z samorządami gminnymi od wielu lat czynił starania o przywrócenie przewozów pasażerskich i towarowych, m.in. w 2007 roku Rada Powiatu Dąbrowskiego w Dąbrowie Tarnowskiej podjęła uchwałę w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości wraz z infrastrukturą od PKP S.A. Jednak nieodpłatne nabycie tej nieruchomości jest niemożliwe z powodu nieuregulowanego stanu prawnego szeregu działek. Istnieje możliwość, aby Województwo Małopolskie dofinansowało to przedsięwzięcie w 70% oraz wystąpiło do PLK z postulatem przywrócenia przejezdności linii na odcinku Dąbrowa Tarnowska – Tarnów podyktowanym koniecznością uruchomienia regularnych przewozów pasażerskich, jednak do tego muszą zaangażować się samorządy lokalne tj. powiat dąbrowski, powiat tarnowski, miasto Tarnów, gmina Żabno, gmina Dąbrowa Tarnowska. Linia ta byłaby obsługiwana przez przewoźnika wybranego w postępowaniu przetargowym. Umowa byłaby podpisana na 3 lata.

Linia kolejowa nr 115 ma duży i obecnie niewykorzystywany potencjał pasażerski. Przemieszczanie się ludności na linii Szczucin – Tarnów oraz Gręboszów – Tarnów odbywa się drogą krajową nr 73, generując coraz większy ruch samochodowy, co w szczególności wydłuża czas dojazdu do Tarnowa. Obecna oferta transportu publicznego obejmuje w większości przewozy busami, bez możliwości transportu wózków dziecięcych, rowerów, większego bagażu i uniemożliwia przemieszczanie się osobom o ograniczonej zdolności ruchowej. W godzinach szczytu busy są przepełnione i nie oferują oczekiwanej jakości usługi. Uzupełnienie oferty przewozowej w formie przewozów pasażerskich poprawiłoby wskaźniki zrównoważonego transportu publicznego i znacznie podniosłoby jego jakość w naszym regionie, przyciągnęłoby turystów (także tych rowerowych), a ponadto mogłoby potencjalnie zainteresować inwestorów/przedsiębiorców, którzy do prowadzenia działalności wymagają dostępu do czynnej linii kolejowej.

Starostwo Powiatowe w DT/msmol


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 1 czerwca 2018 o 15:24
    sser :
    Czyli przed wyborami obietnica goni obietnicę, byle tylko koniczynka była dalej przy władzy, a swoja drogą to Szczucinka by się przydała
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +16 (w sumie : 24)
  2. 1 czerwca 2018 o 16:07
    ja :
    Głupi , beznadziejny , nie życiowy pomysł nawracający jak bumerang przed wyborami. Ja się pytam, kto będzie szedł na stacje do pociągu z miasta? Młodzi, starsi, w średnim wieku?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 31)
  3. 2 czerwca 2018 o 10:03
    morfeusz :
    Bez zakładów przemysłowych na trasie będzie to wyrzucenie olbrzymiej kasy w błoto bo nie będzie miał kto tym pociągiem jeździć ... dlaczego autor artykułu nie piszę, że dworce są w opłakanym stanie torowiska zarośnięte lasem i częściowo rozebrane lokalizacja dworców na peryferiach misteczek nie zachęca do korzystania w PKP oraz czas podróży szczucinką jest dwukrotnie dłuższy niż busem (nie jestem związany z żadnym z przewoźników, ale dawniej szczucinką dawniej jeździłem)... jeśli ktoś jeszcze pamięta jak wyglądały ostatnie miesiące "szczucinki" to potwierdzi - jeździły puste składy lub kolejarze z darmowymi biletami... rozumiem sentyment ale liczy się ekonomia... zamiast tego środki finansowe należy przeznaczyć na zabezpieczenie przeciwpowodziowe w gminie bo za kilka lat możemy mieć sytuacje taką jak w 2010 roku i ktoś wtedy będzie się zastanawiał i wymądrzał, że od tamtego czasu nic nie zrobiono żeby tereny rzeki Breń zabezpieczyć przed wielką wodą...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 23)
  4. 2 czerwca 2018 o 13:36
    Mlody dwa :
    Litości. ...przestancie juz odgrzewać ten przedwyborczy kotlet....jak zawsze przed wyborami wraca ten temat. ..kto jeszcze w to wierzy??zajmijcie się wreszcie czymś pożytecznym albo prawdziwymi problemami powiatu....
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +26 (w sumie : 30)
  5. 2 czerwca 2018 o 18:42
    hakenkrojc :
    Turyści rowerowi w DT są z najbliższej okolicy Tarnów Mielec.Przy takich odległościach niepotrzena kolej.Solidaruchy trzeba było myśleć a nie wszystko spieprzyć.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 7)
  6. 2 czerwca 2018 o 21:40
    juras :
    130 km/h będzie jeździć szczucinka.nie marudzić!!Czyli do Tarnowa w 18 minut!buhahahahaha!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 9)
  7. 3 czerwca 2018 o 08:38
    zxc :
    Nie wiem czy wiecie,ale przywrócono trasę Kielce-Busko.Da się,da się.Jeżeli jest zapewnienie,że przez 3 lata pewna firma zapewni kursowanie na tej trasie /DT-Tarnów na początek/,udrożni przejezdność tak na trasie jak i w Tarnowie/Klikowska,Mościckiego/- to dlaczego nie.Zamierzenie to dofinansować urząd marszałkowski,powiat DT,powiat tarnowski i m.Tarnów- po ok.10 000 /miesiąc/.Czy nie warto spróbować ???????
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 22)
  8. 3 czerwca 2018 o 15:23
    Czesiek :
    To prawda, że nie wiedzieć czemu temat wraca zawsze przed wyborami. Nie będąc jednak za żadną opcją polityczną oraz bez wglądu w kalkulacje ekonomiczne można chyba przyznać, że w przypadku podróży do Krakowa całkiem niezłą alternatywą dla wątpliwej przyjemności przejażdżką busem i dalej po spacerku na dworzec PKP lub PKS byłaby możliwość zostawienia samochodu w DT przy "dworcu" PKP i dalej pociąg. Szczególnie, że jak pojawią się bramki na autostradzie to PKP wróci do łask.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 17)
  9. 3 czerwca 2018 o 16:07
    " Dąbrowianin ". :
    Takie próby dot.reaktywacji " szczucinki " były omawiane dwukrotnie w latach 2007 i 2012 z samorządami ; Szczucina .Medrzechowa , Olesna . Dąbrowy Tarnowskiej , Żabna oraz Tarnowa przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim w Krakowie. Totalna klapa. Przypomnę , że sieć kolejowa " tory " były w dobrym stanie technicznym i praktycznie na całej linii kolejowej Tarnów - Szczucin. Dotyczy to również dworców kolejowych. Kto dziś odważy się podjąć decyzję o wyłożeniu bardzo dużych pieniędzy. Wymienione samorządy gminne odstąpią , przynajmniej niektóre więc Urząd Marszałkowski nie będzie miał partnerów do współfinansowania tego zadania, i skończy się na " tubie wybiórczej PSL ". Przeanalizujcie to sami mieszkańcy naszego miasta. Pozdrawiam serdecznie.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 16)
  10. 5 czerwca 2018 o 10:50
    morfeusz :
    panie Cześku: życie dość mocno przyspieszyło od czasów likwidacji szczucinki... stoi Pan w centrum Dąbrowy i chce dostać się do Tarnowa do urzędu na ul. Mickiewicza... jedzie BUS do Tarnowa (co 20-30 min) wsiadając za 30 minut będzie Pan w Tarnowie pod samym urzędem ale pan wybiera szczucinkę: - spacer na dworzec PKP w DT - 10 -15 min - wleczenie się szczucinką 40-60 min - wysiada Pan na dworcu PKP w Tarnowie i przesiada się na autobus miejski przebija przez cały Tarnów 10-40 min w zależności od wielkości korków... Reaktywacja szczucinki miała by sens JEDYNIE w przypadku powstania kilku większych zakładów pracy na trasie pociągu co gwarantowało by stałe obłożenie składów... obecnie koszty przywrócenia linii są ogromne a spełniała by jedynie role słabej atrakcji i obciążała budżety gmin...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 21)
  11. 5 czerwca 2018 o 12:10
    ja :
    Czy szczucinka powróci? powróci... powróci... przed kolejnymi wyborami...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +14 (w sumie : 14)
  12. 6 czerwca 2018 o 15:39
    Czesiek :
    Czasem zadziwia mnie u innych brak, przynajmniej próby, zrozumienia racji i argumentów innej osoby – Panie Morfeuszu: wcale nie pisałem, że chcę dojechać do Tarnowa, i to jeszcze na dodatek na ul. Mickiewicza. I tak, jak ja rozumiem, że ktoś kto potrzebuje dostać się na ul. Mickiewicza nie wybierze szynobusu (nie dawnej szczucinki, bo „życie dość mocno przyspieszyło” i jeśli coś miało by sens jeździć po torach z DT do Tarnowa to nie dawna ciuchcia z czasem przejazdu 40-60 min.), tak proszę uznać, że być może szybciej i taniej i wygodniej i bardziej eko będzie jechać do Krakowa pociągiem. Czy byłoby to szybciej, czy taniej dla pasażera, czy jest to uzasadnione ekonomicznie (koszty przywrócenia, obłożenie składów), czy później wytrzymają to samorządowe budżety – tego nie wiem i nie jest to moje zadanie, żeby przeprowadzać takie analizy. To powinni wiedzieć odpowiedni ludzie i to już dawno, a nie dywagować o tym co jakiś czas. … Ale kto weźmie odpowiedzialność polityczną za decyzję o likwidacji linii kolejowej?, a kto jednoznacznie zdecyduje się na przywrócenie ruchu? i co będzie jak poniesione koszty okażą się być pieniędzmi wyrzuconymi w błoto? Pozwólcie, że zamknę temat … na 4 lata. Dla mnie po prostu wygodniej byłoby pojechać z DT do KRAKOWA pociągiem np. w czasie (0,5h + 1h).
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +11 (w sumie : 15)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)