Dzisiaj:
Piątek, 5 grudnia 2025 roku
Anastazy, Gerald, Geraldyna, Kryspina, Krystyna, Pęcisława, Saba

KORONACJA CHROBREGO, CZYLI JAK ZOSTAĆ KRÓLEM W BIBLIOTECE

12 października 2025 | Brak komentarzy

Taki tytuł nosił interaktywny spektakl w metawersum, będący zwieńczeniem okazałego i wspaniałego projektu, realizowanego przez dąbrowską bibliotekę we współpracy z Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Na projekt złożyły się trzy kluczowe elementy: gra miejska, warsztaty w bibliotece i spotkanie autorskie z pisarką książek historycznych oraz podsumowujący spektakl w metawersum, który z racji niepogody odbył się w magicznym wnętrzu synagogi.

Warto wyjaśnić, że „metawersum” to trójwymiarowy, wirtualny świat, który łączy ze sobą elementy rzeczywistości rozszerzonej (AR), wirtualnej (VR), media społecznościowe oraz gry online. Użytkownicy za pomocą awatarów mogą w nim wchodzić w interakcje, spotykać się, pracować, uczyć i bawić. To wizja przyszłości internetu jako bardziej immersyjnej, trwałej i połączonej sieci cyfrowych przestrzeni. Prawdziwie wizjonerska wizja przyszłości wymyślonej stosunkowo dawno, bo w 1992 r., na długo przed powszechnym dostępem do internetu. (amerykański pisarz sci-fi, Neal Stephenson, w książce wydanej po polsku pt. „Zamieć” wymyślił i pierwszy raz użył tego pojęcia), która – trudno oprzeć się wrażeniu – dzieje się już tu i teraz, w teraźniejszości.

Do takiego metawersum, ale z pamięcią o piastowskich korzeniach i nawiązaniem do historii, zabrała – tym razem wszystkich odbiorców, sympatyków, przyjaciół książnicy, uczestników warsztatów – dąbrowska biblioteka za sprawą tego potężnego projektu. O jego rozmachu, ambicjach i świetnej logistyce niech świadczy fakt, że jednym z jego elementów były warsztaty literackie w ramach m.in. wakacyjnych zajęć dla dzieci w bibliotece. Ale nadrzędnym celem była integracja bardzo dużej rzeszy odbiorców: dzieci w różnym wieku z różnych dąbrowskich szkół, uczestników wakacji w bibliotece, przyjaciół i sympatyków dąbrowskiej książnicy, seniorów oraz niepełnosprawnych – podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy w Oleśnicy.

W ramach projektu „Dziedzictwo korony. Opowieść łącząca pokolenia” odbyły się:
• warsztaty dla seniorów „Ogień i glina. Ceramika wczesnopiastowska” poprowadzone przez Reginę kupiec
• „Dziedzictwo mowy” zajęcia z czytania performatywnego z aktorem tarnowskiego teatru, Jerzym Palem
• „Dziedzictwo artyzmu” – warsztaty edukacyjno – artystyczne poprowadzone przez bibliotekarki Oddziału dla dzieci MBP, Annę Miodowską-Zawiślak oraz Annę Gąsiecką
• „Dziedzictwo literatury” – warsztaty literackie z elementami scenopisarstwa z, chyba najbardziej znanym dąbrowskim nauczycielem, Sławomirem Batorem
• „Dziedzictwo pomysłu” – warsztaty edukacyjne z nowoczesnych technologii z Jakubem Haderem.

W ramach tego projektu odbyła się również, na zakończenie wakacji, rodzinna gra miejska „O czym szepczą dęby” na podstawie legendy Sławomira Batora „Osada nad Brniem”. Przedsięwzięcie (cieszące się bardzo dużą popularnością) umiejętnie połączyło historię Polski z lokalnymi dziejami, dzięki czemu uczestnicy odkryli początki Dąbrowy Tarnowskiej, poznali kolebkę małej ojczyzny, jednocześnie odkrywając przestrzeń miejską i jej potencjał. To edukacja przez zabawę w wyjątkowej, interaktywnej formie zapewniona przez dąbrowską bibliotekę i uczestnictwo w grze – jako postaci gry – członków Bractwa Rycerskiego Poczet Bagiennych z Wieżycy.

Spektakl na żywo „Koronacja Chrobrego, czyli jak zostać królem w bibliotece” (będący podsumowaniem projektu „Dziedzictwo korony. Opowieść łącząca pokolenia”) – podobnie jak gra miejska – oparty został na scenariuszu autorstwa Sławomira Batora.
Wydarzenie to było wynikiem działań skierowanych do dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami w ramach zadania „Dziedzictwo korony – opowieść łącząca pokolenia”, realizowanego przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Dąbrowie Tarnowskiej ze wsparciem Muzeum Historii Polski w Warszawie. Były to ww. warsztaty dotyczące szeroko rozumianego dziedzictwa oraz spotkanie autorskie z Grażyną Bąkiewicz – znaną nauczycielką historii i autorką wielu książek historycznych i bajek dla dzieci.

Na podstawie materiałów wykonanych podczas zajęć „Fundacja Precyzja” przygotowała wirtualną scenografię oraz awatary postaci, a zaangażowani w wydarzenie uczestnicy projektu odegrali rolę w tym nietypowym historycznym widowisku, gdzie wirtualny świat mieszał się z rzeczywistością.

Uczestnicy warsztatów, aktorzy i lektorzy w jednym zaprezentowali m.in. umiejętność czytania performatywnego, a mierzyli się z twardym orzechem do zgryzienia, bo fragmentami „Kroniki polskiej” Galla Anonima, który poświęcił Chrobremu dwanaście rozdziałów. Przed publicznością zgromadzoną w synagodze wystąpiło kilkudziesięciu uczestników ww. warsztatów oraz Jadwiga Ciećko podopieczna Środowiskowego Domu Samopomocy w Oleśnicy. Przedsięwzięciu przyświecały uniwersalne wartości i przesłanie: „żeby być królem, najpierw trzeba być człowiekiem”!

Projekt „Dziedzictwo korony – opowieść łącząca pokolenia” został zrealizowany w ramach Programu Dotacyjnego Muzeum Historii Polski w Warszawie „Patriotyzm jutra. Wielkie Rocznice” edycja 2025 i dofinansowany ze środków tegoż muzeum.

us

fot. MBP w DT


Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)