GRA MIEJSKA W DĄBROWIE TARNOWSKIEJ
Dziewięć legendarnych postaci rodem ze średniowiecza w różnych miejscach Dąbrowy i dziewięć drużyn, po dwa zadania zręcznościowe i logiczne do rozwiązania na każdym stanowisku oraz świetna zabawa rodzinna – tak wyglądała gra miejska, która odbyła się w Dąbrowie Tarnowskiej na zakończenie wakacji.
W ostatni wakacyjny weekend w Dąbrowie Tarnowskiej ożyła jedna z legend znanego nauczyciela, Sławomira Batora, a to za sprawą Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz rekonstruktorów historycznych z Bractwa Rycerskiego „Poczet Bagiennych z Wieżycy” i Bractwa Rycerskiego Ziemi Mieleckiej „Joannitów”.
Przestrzeń miejska, a zwłaszcza dziewięć jej punktów (kilka w parku miejskim, w zabytkowej bramie, koło sądu, w bibliotece i w jej otoczeniu, przed synagogą) została „zagospodarowana” na potrzeby świetnej rodzinnej rozgrywki.
Rekonstruktorzy historyczni z obu bractw rycerskich wcielili się w średniowieczne postaci gry: skrybę klasztornego, Klemensa, kowala Mateusza, wieszcza Staromira, strażnika dębowej bramy, Gniewomira, kupca wędrownego Haskarda, damę dworu Kreodocję, tropiciela z lasu, Warszczura, zielarkę Dobromiłę oraz barda wędrownego Lubomira.
Dziewięć zespołów rodzinnych (z dziesięciu, które zapisały się do gry – dla porównania to o jeden zespół więcej niż w grze miejskiej, która odbyła się w Gdyni) musiało w przeciągu dwóch godzin odnaleźć i dotrzeć do każdego z dziewięciu zaznaczonych na mapie punktów, znajdujących się na obszarze od siedziby biblioteki po południowy skraj parku. Czekające tam na nich legendarne postaci gry miały dla nich po dwa zadania – od pisania gęsim piórem w okularach pryzmatycznych czy rozwiązywania szyfrów po plecenie fragmentów wianka i strzelanie z łuku. Postaci gry oczekiwały na graczy w bibliotece i jej otoczeniu (tu także znajdował się start i meta gry), przed synagogą, w parku miejskim: niedaleko pomnika poległych Synów Miasta Dąbrowy, na charakterystycznie pochylonym drzewie przy środkowej alei, na placu zabaw, w zabytkowej barokowej bramie wjazdowej dawnego zamku, pod obeliskiem upamiętniającym pojedynek dwóch braci Lubomirskich i pod siedzibą sądu, gdzie wcześniej znajdował się ratusz miejski. Wszystkim drużynom udało się dotrzeć do dziewięciu punktów, każda otrzymała upominki od organizatora gry miejskiej – dąbrowskiej biblioteki – a trzy osoby, które odnalazły wyznaczone miejsca, wykonały wszystkie zadania i dotarły do biblioteki w najkrótszym czasie, otrzymały oprócz tego bony upominkowe do „Empiku” za trzysta, dwieście i sto złotych. Wszystkie drużyny połączyło jedno – świetna rodzinna zabawa w upalny słoneczny dzień i radosne zakończenie wakacji.
Organizatorem tego wspaniałego przedsięwzięcia – chyba pierwszego zainicjowanego w Dąbrowie Tarnowskiej przez instytucję miejską (miejmy nadzieję, że to dopiero początek, a docierają do nas sygnały, że co najmniej jeszcze jedna instytucja chciałaby zorganizować podobną zabawę) była Miejska Biblioteka Publiczna im. Marii Kozaczkowej.
Wykonawcami ról gry były dwa bractwa rycerskie: Bagienni z Wieżycy i Joannici z Mielca. Wszystkim zawiadował mistrz gry, Karol Baranowski, twórca scenariusza, który oprócz inicjowania takich przedsięwzięć, był swego czasu „bibliotekarzem roku”. W grze wcielił się w profesora – a jakże – o nazwisku Dąbrowski, który przybył do Dąbrowy śladami i w poszukiwaniu legendy.
Rodzinna gra miejska „O czym szepczą dęby” powstała na kanwie legendy Sławomira Batora „Osada nad Brniem” ze zbioru „Dąbrowa Tarnowska w legendach i opowiadaniach”.
Gra miejska stanowiła wyjątkową przygodę, która połączyła historię Polski z lokalnymi dziejami i zabawą dla całej rodziny. Podążając śladami legendy „Osada nad Brniem” (większość, jeżeli nie wszystkie rodziny przygotowały się do tego przedsięwzięcia i przeczytały nawet legendę Sławomira Batora) drużyny odkrywały początki Dąbrowy Tarnowskiej, poznając kolebkę „małej ojczyzny” i wczuwając się w klimat średniowiecza dzięki udziałowi w rozgrywce Bractwa Rycerskiego „Poczet Bagiennych z Wieżycy” w strojach z epoki.
Rodzinna gra miejska wpisała się doskonale w obchody Roku Millenium Koronacji Pierwszych Królów Polski oraz jubileusz 10-lecia publikacji „Dąbrowa Tarnowska. Kronika Miasta i Gminy” Krzysztofa Moskala.
Wydarzenie zostało zrealizowane w ramach programu „Dziedzictwo Korony – opowieść łącząca pokolenia” dofinansowanego ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra. Wielkie Rocznice”.
Wartościami dodanymi tego wspaniałego, radosnego przedsięwzięcia było odkrywanie przestrzeni miejskiej i jej historii oraz edukacja przez zabawę w wyjątkowej, interaktywnej formie. Wszyscy uczestnicy jednogłośnie potwierdzili, że była to świetna inicjatywa dla rodzin. Udział w wydarzeniu był bezpłatny, a dla każdej drużyny dąbrowska biblioteka przygotowała upominki.
us



