Dzisiaj:
Poniedziałek, 8 grudnia 2025 roku
Boguwola, Klement, Maria, Światozar, Wirginiusz

SZCZUCINKA WRACA NA TORY? JEST DEKLARACJA WICEPREMIERA

8 grudnia 2025 | Brak komentarzy

Po blisko 30 latach ma wrócić ruch pasażerski na linii kolejowej Tarnów–Szczucin. Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że w 2026 roku ruszy przetarg na projekt i rewitalizację „Szczucinki” (linia nr 115), a całość inwestycji – wartej ok. 250 mln zł – ma zostać zakończona do 2029 roku.

Ta popularna niegdyś linia dla przewozów pasażerskich została zawieszona w 2000 roku. W ostatnich latach sporadycznie przejeżdżały nią pociągi towarowe oraz składy retro, ale tylko do Żabna.

Na dalszym fragmencie linia jest nieczynna. Jak zapowiedział wicepremier i minister obrony narodowej, już w przyszłym roku zostanie uruchomiony przetarg na zaprojektowanie i rewitalizację „Szczucinki”, czyli linii kolejowej nr 115.

Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił, że rozmawiał o tym z PKP oraz ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem:
Plany są następujące: przywracamy linię kolejową Tarnów–Szczucin. „Szczucinka” wraca do życia. Pierwszy etap to Tarnów–Żabno. Docelowo: zaprojektowanie całej linii, a następnie jej odbudowa do końca 2029 roku. Wcześniej liczę, że w 2027 roku będzie uruchomiona linia do Żabna. Ona wymaga mniej nakładów niż odcinek Żabno–Szczucin, więc jest szansa, że w ciągu dwóch lat będziemy mogli tą trasą przejechać – mówił wicepremier.

Jak dodał Władysław Kosiniak-Kamysz, przywrócenie linii kolejowej z Tarnowa do Szczucina ma kosztować 250 milionów złotych. Uruchomienie tam pociągów będzie jednak już w gestii przewoźników, np. Kolei Małopolskich. Dopóki nie będzie dalszego połączenia do Buska-Zdroju, Kielc i Warszawy, nie pojedzie tam na pewno żaden pociąg Intercity.

Uczynimy wszystko, żeby ta linia nie skończyła się na Szczucinie. Busko-Zdrój jako ważny ośrodek sanatoryjny i rehabilitacyjny – miasto, które leży bardzo blisko Małopolski, a wielu kuracjuszy jest także z Tarnowa i okolic. Jestem za tym, żeby linia tam się pojawiła. Będę o to zabiegał – podkreślił w odpowiedzi na pytanie Radia Kraków Władysław Kosiniak-Kamysz.

O przedłużenie „Szczucinki” do Buska-Zdroju i dalej, w kierunku Warszawy czy Centralnego Portu Komunikacyjnego, apeluje również prezydent Tarnowa Jakub Kwaśny. Jak zauważa, takie rozwiązanie stworzyłoby także nowe połączenie centralnej Polski z Nowym Sączem.

Aby linia kolejowa sięgnęła Buska-Zdroju, konieczne byłoby wybudowanie nowego mostu na Wiśle. Mimo zabiegów Izby Przemysłowo-Handlowej w Tarnowie takie plany nie zostały umieszczone w Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku.
Zapowiedzią wicepremiera o przywróceniu do życia „Szczucinki” zaskoczone są samorządy przy tej trasie, które choć przed laty zabiegały o takie połączenie, to później straciły nadzieję. Na przykład Szczucin wystawił na sprzedaż zrujnowany dawny budynek dworca kolejowego.

źródło: Radio Kraków


Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)