Dzisiaj:
Czwartek, 2 maja 2024 roku
Anatola, Walentego, Waltera, Zygmunta

Jest ostateczna decyzja w sprawie budowy obwodnicy

9 września 2015 | komentarze 32

Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 8 września bieżącego roku podjęła Uchwałę w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą „Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)”.

Oznacza to, że wieloletnie starania o wpisanie do krajowego programu obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej zakończyły się sukcesem. Jest to bardzo ważna i oczekiwana inwestycja.

Aktualnie przez centrum miasta przebiega droga krajowa nr 73, na której z każdym rokiem odnotowuje się wzrost natężenia ruchu. Wzrost ten jest szczególnie zauważalny od momentu oddania do użytku odcinka autostrady A4 Kraków-Tarnów-Rzeszów. Bardzo dużo pojazdów z terenu województwa świętokrzyskiego dojeżdża do autostrady wybierając drogę nr 73. Bardzo duże natężenie ruchu sięgające kilkunastu tysięcy pojazdów na dobę stanowi duże zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu na tej drodze oraz dla mieszkańców miasta Dąbrowa Tarnowska.

Uchwalony Program budowy dróg krajowych przewiduje, że obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej zostanie zbudowana w latach 2016-2018. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że jeszcze w bieżącym roku zostanie ogłoszony przetarg celem wyłonienia wykonawcy obwodnicy.

Szacowany koszt budowy tego prawie siedmiokilometrowego odcinka obwodnicy to 150-200 milionów złotych i te fundusze są zabezpieczone w Programie budowy dróg krajowych.

O potrzebie wyprowadzenia ruchu tranzytowego z miasta Dąbrowa Tarnowska myślano i mówiono już bardzo dawno. Jeszcze w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku w planach zagospodarowania przestrzennego gmin Dabrowa Tarnowska, Olesno, Bolesław, Mędrzechów i Gręboszów była zapisywana nowa trasa drogi 73 zmierzająca od Dąbrowy Tarnowskiej do Nowego Korczyna. Projektu tego nie udało się zrealizować z uwagi na barierę finansową, a także trudności z ochroną przed zabudową w niektórych gminach pasa gruntu pod tę inwestycję. W starych planach miejscowego zagospodarowania przestrzennego Dąbrowy Tarnowskiej były też proponowane rozwiązania mające na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Plany te jednak nie zostały wówczas wdrożone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwotnie rezerwowane tereny na ten cel zostawały stopniowo zabudowane, a także pojawiły się protesty mieszkańców. Szczególnie kontrowersyjny był przebieg obwodnicy zaplanowany między innymi ulicą św. Jana przekraczający ulicę Szkolną i obecną ulicę św. Brata Alberta Chmielowskiego (dawniej ul. Cmentarna).

Rada Miejska w Dąbrowie Tarnowskiej postanowiła zaproponować nowy przebieg trasy obwodnicy miasta i pierwszy jej zarys pojawił się w 1996 roku w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Optowano za wersją po stronie zachodniej miasta, jak się teraz okazało była to trasa zbliżona do obecnie zaprojektowanego przebiegu. Około roku 2000 okazało się, że nie ma możliwości sfinansowania trasy z Dąbrowy do Nowego Korczyna i wtedy Samorząd Gminy Dąbrowa Tarnowska postanowił zintensyfikować starania o zaprojektowanie obwodnicy. Kolejni ministrowie odpowiedzialni za drogi krajowe przyznawali samorządowi rację lecz w kolejnych pismach stale przesuwano termin przystąpienia do projektowania. Zgoda na projektowanie obwodnicy została wydana 19 czerwca 2006 roku i wtedy ogłoszono przetarg na autora projektu.

Podajemy najważniejsze daty z całego okresu starania się o obwodnicę:

– 19 czerwca 2006 r., ogłoszono przetarg na projektowanie,

– 14 lipca 2006 r., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projektowanie z firmą TRASNPROJEKT,

– wrzesień 2006 r., Projektanci przekazują pierwsze propozycje przebiegu trasy,

– listopad 2006 r., odbyły się pierwsze konsultacje społeczne dotyczące trasy,

– styczeń 2007 r., pierwsze posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych przy GDDKiA w Warszawie,

– 28 czerwiec 2007 r., ponowna ocena rozwiązań projektowych,

– rok 2009 r.,- postępowanie w zakresie oceny oddziaływania na środowisko

– lipiec 2010 r., wybrano z trzech wariantów przebiegu trasy obwodnicy, wariant optymalny,

– luty 2011 r., GDDKiA przysłała pismo do projektantów, aby przerwać projektowanie bowiem zadanie nie ma zagwarantowane finansowania w najbliższych latach,

– maj 2011 r., Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej Stanisław Początek wspólnie z Posłami Urszulą Augustyn oraz Ministrem Skarbu Państwa Aleksandrem Gradem udali się do u Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka i proszą go o wydanie dyspozycji dla GDDKiA wznowienia prac projektowych i doprowadzenie ich do końca,

-wrzesień 2011 r., Minister Cezary Grabarczyk wyraził zgodę na dokończenie projektowania i procedowanie, aż do uzyskania pozwolenia na budowę. Ta decyzja gwarantowała, że dokumentacja będzie dokończona oraz to, że zostaną zatwierdzone podziały działek i wypłacone odszkodowanie właścicielom gruntów na trasie obwodnicy. Był to faktycznie moment zwrotny mimo, iż inwestor nie posiadał wówczas zabezpieczenia finansowego na wykonanie całego zadania,

– luty 2012 r.,    jest gotowy projekt i rozpoczyna się procedura uzyskania pozwolenia na budowę,

– 7 września 2012 r., jest prawomocna decyzja Wojewody małopolskiego nr 4/12 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą Budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Mimo tego dokumentu nadal nie było zagwarantowanego źródła finansowania,

– 27 luty 2014 r.,  Starosta Dąbrowski Tadeusz Kwiatkowski i Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej Stanisław Początek postanowili wspólnie przedstawić petycję dotyczącą obwodnicy u Pani Wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej. W spotkaniu uczestniczył Minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak Kamysz, który już wcześniej wspomagał samorządowców w staraniach u przedstawicieli rządu. Po tej petycji Wicepremier Elżbieta Bieńkowska wpisała to zadanie do projektu Krajowego Programu Budowy Dróg i Autostrad.

– listopad 2014 r., został zawarty Kontrakt Terytorialny między Rządem RP, a Województwem Małopolskim, który zawiera wykaz kluczowych inwestycji na terenie małopolski do roku 2020. W tym wykazie znajduje się obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej.

– styczeń 2015 r., odbywają się konsultacje publiczne Programu dróg krajowych na lata 2014-2030. W sprawie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej wpłynęło blisko 300 głosów poparcia. Organizacją tych konsultacji zajmował się Starosta Dąbrowski Tadeusz Kwiatkowski, który powołał specjalny zespół.

– 27 sierpień 2015 r., odbywa się w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska, którego członkiem jest Tadeusz Kwiatkowski Starosta Dąbrowski, z ramienia Zarządu Związku Powiatów Polskich. Komisja Wspólna pozytywnie opiniuje Projekt budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej zapisana jest do realizacji w latach 2016-2018.

– 8 września 2015 r., Rada Ministrów zatwierdza Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

 Cały program na lata 2014-2025 zamyka się kwotą 107 mld złotych. Fundusze będą pochodzić z Unii Europejskiej oraz z Krajowego Funduszu Drogowego. W ramach nowego programu powstanie w Polsce 3900 km nowych dróg oraz 57 obwodnic. Realizując tak duży program Polska wypełni zobowiązania podjęte w trakcie przystępowania do Unii Europejskiej związane z budową spójnej sieci dróg z innymi Państwami UE. Efektem będzie sprawne funkcjonowanie transportu osobowego i towarowego.

czytaj więcej 

Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tar.

 


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 9 września 2015 o 14:54
    Gomuła :
    "Ostateczną decyzją" będzie oddanie obwodbicy do użytku, a póki co to wciąż tylko obietnice!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 16)
  2. 9 września 2015 o 15:23
    brum :
    Fajnie że daliście zdjęcie. Świetnie widać gdzie dokładnie będzie obwodnica. A swoją drogą skoro już wszystko zatwierdzone i przyklepane to gdzie można znaleść szczegółowy przebieg obwodnicy? W internecie jedynie krąży mapka gdzie jakiś mistrz painta narysował kreski "na oko"
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 12)
  3. 9 września 2015 o 15:31
    murb :
    Bardzo mnie ciekawi jak będą wyglądały skżyżowania dróg lokalnych z obwodnicą? Czy nasze dzieci będą bezpieczne w drodze do szkoły/przedszkola ???
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 14)
  4. 9 września 2015 o 15:36
    ??? :
    "Bardzo dużo pojazdów z terenu województwa świętokrzyskiego dojeżdża do autostrady wybierając drogę nr 73. Bardzo duże natężenie ruchu sięgające kilkunastu tysięcy pojazdów na dobę stanowi duże zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu na tej drodze oraz dla mieszkańców miasta Dąbrowa Tarnowska." (cytat z jw.) I tu mam pytanie. Czy te samochody przeskakują z mostu w Szczucinie i wpadają do naszej stolicy powiatu, czyniąc zagrożenie? A Skrzynka, Radwan, Smęgorzów, Gruszów,Żelazówka, Breń, Lisia Góra, itd. to co??? Nie ma tam zagrożenia? Te kilkanaście tysięcy samochodów tam nie stwarza zagrożenia? Mam nadzieję, że za to na najbliższych wyborach do sejmu wyborcy, którzy mieszkają przy tej drodze od Szczucia do Tarnowa, pięknie się "odwdzięczą" za naszą "krajówkę". Musimy wybrać posła z naszego powiatu, który pomoże nam w tej sprawie.Na pewno szans nie mają ci z koniczyny, nowocześni - oni tylko odbiorą głosy i obudzimy się po wyborach z ręką w nocniku, nadal nie mając swojego posła. Przemyślcie to ludzie...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 19)
  5. 9 września 2015 o 15:39
    murb :
    @ up *skrzyżowania
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 2)
  6. 9 września 2015 o 16:29
    Vbc :
    Będzie przetarg - wtedy pogadamy. To ciągle są tylko słowa.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 18)
  7. 9 września 2015 o 16:43
    ŁB :
    Szukam szczegółowych informacji o projekcie, BIP jakiś jest dla mnie nieczytelny. Ktoś dysponuje odpwiedńim linkiem? Szukam dokładnie informacji czy w okolicy budynków mieszkalnych projekt przewiduje instalację barier dźwiękochłonnych /ekranów akustycznych? Inresuje mnie dokładnie rejon skrzyżowania z Garunwaldzką.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 6)
  8. 9 września 2015 o 16:50
    ŁB :
    @murb : kwestia skrzyżowań jest dokładńie opisana. Projekt dopuszcza dwie wersje skrzyżowań, jedno- i dwupoziomowe. Zaletą dwupoziomowych jest bezpieczna i bezkolizyjna komunikacja w dwóch płaszczyznach, gdzie pojazdy u dużej masie i przy większych prędkościach na obwodnicy nie mają kontaktu z użytkownikami drogi gminnej. Zaletą jednej płaszczyzny jest niższa cena. Tu będzie okazja przekonać sie co jest priorytetem dla naszych władz. Cena czy bezpieczeństwo ludności...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 12)
  9. 9 września 2015 o 16:54
    xyz :
    "W nowym, zmienionym już po konsultacjach, programie rząd podwoił plany budowy dróg szybkiego ruchu. Ale zrezygnowano z podziału inwestycji na priorytetowe i rezerwowe. Wyparowały też kosztorysy planowanych dróg i harmonogramy ich budowy zawarte w projekcie." (Wtorek 8 września 2015|Gazeta Wyborcza|wyborcza.biz, str. 16) nawet wyborcza widzi, że to bardziej program wyborczy niż budowy: nie ma kosztorysów bo kasy do zbudowania wszystkiego co jest w programie potrzeba 2 razy więcej niż jest zaplanowane
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 10)
  10. 9 września 2015 o 17:00
    murb :
    @ŁB : ja już znam odpowiedź. Większość z rady miejskiej mieszka po wschodniej stronie DT, więc mają w nosie bezpieczeństwo tych co mieszkają na zachód od obwodnicy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 5)
  11. 9 września 2015 o 17:59
    wieści dla frajerów :
    Informacja dla frajerów , proszę zobaczyć kto jest autorem tej publikacji. Informacja subiektywna nafaszerowana kampanią wyborczą organizowaną przez PSL. Wystarczy powrócić do publikacji rok temu przed wyborami samorządowymi. Do złudzenia przypomina to samo i ten sam zielony zestaw personalny Kosiniak-Kamysz, Kwiatkowski i Początek. Śmieszne i żenujące. PSL obraża inteligencję mieszkańców Dąbrowy Tarnowskiej.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 8)
  12. 9 września 2015 o 20:15
    Anonim :
    Czy zgadniecie kto pisał ten tekst. Ja wiem. Zapewne nikt ze Starostwa Powiatowego. Czemu brakuje informacji o moście w Borusowej w ciągu drogi wojewódzkiej. Czy aby nie będzie to trasa alternatywna i dojazd ze świętokrzyskiego do autostrady z pominięciem Dąbrowy. A może należy pamiętać, że 25 października br są wybory. Rządzący dzisiaj mogą wszystko obiecać i wpisać do programu ponieważ wiedzą że nie będą realizować tego programu.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -1 (w sumie : 9)
  13. 9 września 2015 o 20:35
    Misiu :
    nie uwierzę dopóki nie przejadę.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 12)
  14. 9 września 2015 o 20:41
    przybysz :
    może dziennikarzom z Ekuriera udałoby się dotrzeć do szczegółowych planów obwodnicy na pewno wiele osób byłoby zainteresowanych
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 12)
  15. 9 września 2015 o 21:39
    inż. Ryszard :
    Panie Starosto Tadeuszu, z tym pięknym kwiecistym tekstem, to mogłeś Pana jeszcze poczekać do „Początku” października, kiedy to zapewne ma ruszyć postępowanie przetargowe. Zamiast tego powinieneś Pan zakasać rękawy i na stronach starostwa pijarowsko - użytecznie umieścić Projekt Wykonawczy tej inwestycji. Co by „maluczki” zawczasu mógł się zorientować np.: czy będzie miał zjazd na nieużytek rolny, odpowiednie odwodnienie, przegrodę dźwiękochłonną itd. Wiedza ta pozwoli na rychłą reakcję zainteresowanych na błędy projektowe, które to zawsze ujawniają się podczas budowy. Natomiast te ewentualnie wnioskowane niedoróbki mogłyby być wykonane w ramach robót dodatkowych tudzież w przypadku ekranów akustycznych powykonawczego audytu w zakresie oddziaływania zakończonej inwestycji na tzw. klimat akustyczny.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 18)
  16. 9 września 2015 o 22:18
    ed ct usa :
    To dobrze ze pan kczmarski ma znajimosci ruszylo tylko takich ludzi popierać
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -22 (w sumie : 34)
  17. 10 września 2015 o 09:03
    eee ! :
    ed ct usa w dn 9/09 o godz 22:18 nawalił się dopalaczmi i wylądował na detoksie .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 12)
  18. 10 września 2015 o 11:11
    karol :
    Sprawę klepnął Kaczmarski z Krajewskim,jak był Prezydent Duda w Dąbrowie.Kwiatkowski się nawet wtedy nie pokazał.Kwiatkowski razem z Początkiem tylko obiecywali,a nic nie zrobili.A teraz wreszcie sprawa ruszyła.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -25 (w sumie : 41)
  19. 10 września 2015 o 12:17
    ŁB :
    @??? Masz zupełnie rację. Należałoby zwrócić uwagę na statsyki wypadków i liczbę ofiar w newralgicznych miejscowościach jak Skrzynka, Radwan, Smęgorzów i Żelazówka. W zasadzie Skrzynka-Radwan-Smęgorzów to jeden wielki "Czarny Punkt" gdzie na krajówce łączącej 2 regiony nie ma warunków do jazdy na jezdni, nie wspominając o poboczach. Tyle tylko, że poruszyliśmy bardzo niepopularny temat...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 11)
  20. 10 września 2015 o 19:41
    Jak Kłoda :
    Karol co ty wachasz, nie to musiał być mocarz hihi
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 10)
  21. 10 września 2015 o 21:42
    xz :
    Jak zwykle do sukcesu przypina się wielu.Przykładem jest wpis "Karola"Ta dobra wiadomość kłuje w oczy krytykantów. Postarajcie się spojrzeć obiektywnie i pomyślcie że wiele gmin czy miast chciałoby mieć swoje zadanie w takim programie np. Kraków obwodnicę północną . I co ? Nie mają. Trwało to bardzo długo ,ale trudno odmówić byłemu burmistrzowi Początkowi i staroście Kwiatkowskiemu skuteczności. Potrafili zaangażować członków rządu i władze wojewódzkie. Budowa dróg krajowych a taką jest dąbrowska obwodnica należy do Państwa a nie do gmin czy powiatu. Samorządy mogą czynić starania, interweniować.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 13)
  22. 11 września 2015 o 04:07
    Do karol :
    Chlopie Ty to sie chyba z choinki urwales myslac ze Kaczmarski z Krajewskim cokolwiek maja wspolnego z obwodnica! I widze ze z opanowaniem podstaw tez u Ciebie krucho skoro twierdzisz ze prezydent moze cokolwiek klepnac! Proponuje sie douczyc a potem pisac komentarze bo sie Pan osmiesza na forum:/
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 23)
  23. 11 września 2015 o 09:50
    :) :
    Do Karola: jak masz pisać takie bzdury, to lepiej nic nie pisz.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 16)
  24. 11 września 2015 o 13:39
    eee! :
    Ten Karol to jakiś niekumaty , ręce załamać .Bez dalszego komentarza z mojej strony , bo byłby niecenzuralny.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 16)
  25. 11 września 2015 o 14:37
    Andrzej :
    Wizyta Prezydenta Dudy przyniosła wymierne efekty wstawił się za obwodnicą i jest. Brawo P. Kaczmarki i P.Krajewski
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -24 (w sumie : 34)
  26. 11 września 2015 o 17:51
    Włodek :
    Drugi mądry.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 18)
  27. 11 września 2015 o 20:30
    Anonim :
    Buhahahahhahah, Andrzej mocarz jest nielegalny
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 8)
  28. 11 września 2015 o 20:52
    m.kopia :
    p. w krajewski byl najwyzej destruktorem tej inwstycji. jak to czynił w Radzie Powiatu. P. Wiesiu nie przeszkadzaj będzie normalnieiej nie idelogicznie; więcej tolela[rancji dla normalnych ludzi bez jedynie szłusznej idelogii co w ostatnich dzieśecioleciach przerabialiśmy. Pozdrawian nie boję się pogląów nowej idelogii' Pozdrawiam zawsze wierny ponad miernymi wartościami. M kop[a
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 12)
  29. 11 września 2015 o 22:47
    :) :
    Do Andrzeja: Tak myślałem, że wizyta Dudy będzie miała na Ciebie zły wpływ, i przestań brać to zielsko... to naprawdę Ci szkodzi :D
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +11 (w sumie : 21)
  30. 25 września 2015 o 22:23
    mieszkanka DT :
    To cieszy,ze sprawa obwodnicy Dąbrowy nabiera realnych wymiarów oraz że ktoś czyni starania.Jak można zauważyć,informacje na tym forum czy RDN o konkretnych działaniach w tym kierunku, docierają jak na razie, i tylko ze strony Dąbrowskiego Starostwa.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 4)
  31. 26 września 2015 o 10:35
    Anonim :
    Brawo jedynie co może wstrzymać budowę obwodnicy to jeżeli PiS dojdzie do władzy i ja zablokuje
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 2)
  32. 30 września 2015 o 19:22
    przybysz :
    OBWODNICA! Wiem że to żadna wiadomość dla portalu ekurier ale jest ogłoszenie przetargu na budowę obwodnicy!!! http://www.gddkia.gov.pl/pl/2785/zamowienia-publiczne-aktualne,nr_ref-,data_postepowania_od-,data_postepowania_do-,nazwa-,opis-,zakres-,oddzial-,status-,typ_progu-2,sortuj_po-data_postepowania,sortuj_jak-DESC
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 1)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)