Dzisiaj:
Poniedziałek, 6 maja 2024 roku
Benity, Gościwita, Jana, Judyty, Juranda

Projektowe ekspozycje

31 maja 2012 | Brak komentarzy

28 maja na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się XIV edycja Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych. Organizatorem OPPM były: Centrum Edukacji Obywatelskiej i Ośrodek Rozwoju Edukacji w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego” .

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej miał przyjemność uczestniczyć w tym uroczystym dniu, jako jedna ze 100 placówek z całej Polski. Młodzież miała możliwość zaprezentowania swojej pracy z jak najlepszej strony. Arkady Kubickiego, w których odbyły się projektowe ekspozycje, już od rana przepełnione były energią i zapałem do pracy.

Każda szkoła wybrana została drogą eliminacji, wśród wybranych byli zatem najlepsi z najlepszych. Uczniowie wraz z opiekunami mieli za zadanie przedstawiać swój projekt, jego cele oraz sposób realizacji a także zaprezentować owoce swojej pracy. Zaprezentowane zostały projekty edukacyjne zrealizowane w kilkunastu programach takich jak m.in. „Młodzi głosują”, „Poczytaj mi przyjacielu”, „Moje miejsce, moja historia”, „Młody Obywatel”.

Zespół uczniów dąbrowskiego liceum wraz z Panią Aliną Boryczką znaleźli się wśród setki wybranych. Mieliśmy przyjemność obcowania z młodzieżą ze szkół z całej Polski oraz z ekspertami z Centrum Edukacji Obywatelskiej, a także ważnymi osobistościami życia politycznego i publicznego naszego kraju. Pierwszym etapem spotkania było uroczyste rozpoczęcie, które odbyło się w Sali Balowej. Gość honorowy, Minister Edukacji Narodowej, Pani Krystyna Szumilas, wypowiedziała się bardzo przychylnie na temat zaangażowania uczniów w projekty młodzieżowe: „Warto brać udział w projekcie edukacyjnym, bo to nie tylko radość z uczenia się, ale przede wszystkim możliwość pokazania swoich umiejętności”. Głos zabrał również przewodniczący CEO, Pan Jacek Strzemieczny ,Pani Alicja Pacewicz oraz przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Następnie zaproszeni goście udali się do Arkad Kubickiego, gdzie mieli możliwość porozmawiania z młodzieżą oraz ich opiekunami. W tym czasie dla nauczycieli zorganizowano specjalne gry i warsztaty. Uczniów zaś odwiedzili eksperci, którzy czujnym okiem przyglądali się ich pracy. Nasze stoisko odwiedził Pan Adam Markuszewski z CEO, który zapytał nas o to, co dał nam ten projekt oraz jakie nowe doświadczenia nabyliśmy.

Przypomnę, że nasz projekt miał na celu zbadanie tego, jak ludzie z naszej miejscowości współpracują ze sobą, jakie są ich relacje, zależności oraz jak poprawić wzajemne oddziaływanie na siebie poszczególnych organów, aby usprawnić działanie naszego miasta- jako jednego organizmu. W tym celu przeprowadziliśmy szczegółowe ankiety wśród mieszkańców w różnym wieku i z różnych środowisk. Badaniom poddani zostali uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych, rodzice uczniów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także dorośli w wieku +40. Nagraliśmy także wywiady z Burmistrzem miasta oraz przedstawicielami różnych instytucji. Odwiedziliśmy m.in.: Dąbrowski Dom Kultury, basen, siłownię, bibliotekę miejską, bary.

Pod koniec spotkania zostaliśmy ponownie zaproszeni do Sali Balowej Zamku Królewskiego w celu podsumowania naszych działań. Uczniowie oraz ich nauczyciele zostali pochwaleni za kreatywność oraz pasję z jaką przyjęli wyzwanie stworzenia najlepszego projektu w całej Polsce. Wiele osób dostrzegło fakt, iż szkoła to nie tylko miejsce, w którym uczymy się, aby zaliczyć egzaminy końcowe, lecz również placówka kształtująca wyobraźnię uczniów oraz umożliwiająca im rozwijanie zainteresowań w zakresie różnych dziedzin. Czym charakteryzuje się dobra szkoła? Wiele osób zapewne odpowiedziałoby na to pytanie, że wynikami egzaminacyjnymi oraz średnią ocen uczniów. Myślę, ze dla uczniów dobra szkoła to szkoła spełniająca ich marzenia, miejsce, w którym mogą pozwolić sobie na realizacje tego co chowa się w ich umysłach. Miejsce godzące się na indywidualizm uczniów i doceniające chęć kreowania nowej, lepszej rzeczywistości, nie będącej kolejnym nudnym konwenansem, lecz powiewem świeżego powietrza na tle dusznej i zdecydowanie poważnej perspektywy, jaką jest przyszłość i dorosłe życie.

Kinga Pinas – ZSP nr1


Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)