Dzisiaj:
Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 roku
Angeliny, Augustyna, Bogusława, Roberta

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

11 lutego 2016 | komentarzy 7

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Jest to numer, pod który można zadzwonić w razie wypadku, nagłego zachorowania w pracy, w szkole, czy na wakacjach w Polsce i za granicą. Europejski numer alarmowy 112 działa we wszystkich krajach UE.

W sytuacjach kryzysowych liczy się każda sekunda. Gdy czyjeś życie jest zagrożone wybieramy numer 112 lub numer 999 ( w Polsce).

Unia Europejska wprowadziła wspólny dla wszystkich państw członkowskich numer alarmowy. Dzięki europejskiemu numerowi alarmowemu Polacy mogą bezpiecznie i swobodnie podróżować po całej europie i szybko otrzymać pomoc.

Połączenie z numerem 112 jest bezpłatne. Numer można wybrać z telefonu stacjonarnego, komórkowego lub z automatu telefonicznego. Zazwyczaj połączenie mogą również wykonywać osoby, którym skończył się kredyt w telefonie lub które znajdują się poza zasięgiem własnej sieci. Bardzo ważną informacją jest to, że osoba niesłysząca może wezwać pomoc w Województwie Małopolskim wysyłając SMS’a na numer 728 112 112. Zatem ważne jest aby osoba niesłysząca miała zapisany podany numer w telefonie komórkowym. Pamiętajmy, żeby osoby starsze, samotne miały dostęp do numeru alarmowego, numeru który ratuje życie.

Jak należy powiadomić pomoc wysyłając SMS’a przedstawia algorytm poniżej:

ZASADY KORZYSTANIA Z TELEFONU ALARMOWEGO „728 112 112” PRZEZ OSOBY NIESŁYSZĄCE (http://muw.pl/default.aspx?page=112_wideo)

Podczas zgłaszania (wysłania sms’a) na numer Centrum Powiadamiania Ratunkowego w wiadomości należy:
1. Być w bezpiecznym dla siebie miejscu,
2. Napisać na początku SMS’a:
– jestem osobą niesłyszącą,
– podać adres zdarzenia. Powiat, gminę, miejscowość, ulicę oraz nr domu lub mieszkania. Należy również podać numer klatki w bloku oraz piętro, na którym doszło do zdarzenia.
– napisać: co się stało (krótka informacja),
– podać ilość osób poszkodowanych (jeżeli ktoś poza osobą zgłaszającą)
– wskazać ewentualnie, która służba jest potrzebna
– podać swoje imię i nazwisko
3. Czekać na zwrotnego SMS’a z CPR, potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia
4. Czekać na służbę ratunkową w zgłoszonym i bezpiecznym miejscu.

Poniżej krótki instruktaż jak prawidłowo wzywać pomoc do osoby w stanie bezpośredniego zagrożenia życia:
– Należy dokładne określić miejsce zdarzenia (adres, lokalizacja, punkty orientacyjne)
– Podać powód wezwania – co się stało (rodzaj zdarzenia, zachorowania, liczba poszkodowanych)
– Kto potrzebuje pomocy (imię i nazwisko, wiek, płeć)
– Kto wzywa ZRM ( twoje imię i nazwisko, numer telefonu)
– Odpowiadać dokładnie na pytania dyspozytora
– Wezwanie przyjęte do realizacji ma zostać potwierdzone przez dyspozytora słowami: „wezwanie przyjęte”. Pamiętaj nigdy nie odkładaj pierwszy słuchawki.
– Przypadku nagłego zatrzymania krążenia (nieprzytomny, brak oddechu) dyspozytor pokieruje w udzielaniu pierwszej pomocy.

Ustalenie dokładnej lokalizacji osoby dzwoniącej pod numer 112 może przyspieszyć przybycie służb ratunkowych, ograniczyć skutki obrażeń oraz ocalić życie. Telefon alarmowy w Małopolsce 112 odbierany jest przez Dyspozytora Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, który w przypadku odebrania zgłoszenia, z którego wynika, że niezbędna jest pomoc Zespołu Ratownictwa Medycznego natychmiast przekierowuje rozmowę do jednej z dwóch skoncentrowanych dyspozytorni medycznych to jest nr 1 w Krakowie lub nr.2 w Tarnowie. Dzwoniąc pod numer alarmowy 999 dzięki systemowi SWD Dyspozytor Medyczny może zlokalizować miejsce, w którym potrzebna jest pomoc.

Skoncentrowana Dyspozytornia Medyczna nr. 2 w Tarnowie obsługuje 7 powiatów: tarnowski, dąbrowski, brzeski, bocheński, nowosądecki, gorlicki, limanowski miasto Tarnów i Nowy Sącz. Liczba ludności tych powiatów to około milion sto tysięcy mieszkańców. SDM w Tarnowie kieruje działaniami 46 karetek pogotowia ratunkowego. Każdego roku SDM nr.2 w Tarnowie odbiera 9000 tyś połączeń miesięcznie. Zespoły Ratownictwa Medycznego wyjeżdżają ponad 80 tyś wyjazdów rocznie.

Pisząc o numerach alarmowych 112 i 999, należy opowiedzieć o bardzo ciężkiej i odpowiedzialnej pracy Dyspozytora Medycznego, który każdego dnia przyjmuje wezwania do pacjentów wymagających pomocy medycznej w stanie zagrożenia życia. Dyspozytor Medyczny nie tylko przyjmuje wezwanie i wysyła karetki, ale niczym anioł stróż kieruje zespołem ratownictwa medycznego, by ten bezpiecznie dojechał pod adres, gdzie potrzebna jest natychmiastowa pomoc. I bardzo często prowadzi resuscytację krążeniowo oddechową przez telefon, zanim na miejsce dojedzie karetka pogotowia ratunkowego.

Kim jest Dyspozytor Medyczny? Zgodnie z ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym Dyspozytorem medycznym może być osoba, która posiada wykształcenie wymagane dla lekarza systemu, pielęgniarki systemu lub ratownika medycznego oraz ma co najmniej 5-letnie doświadczenie w udzielaniu świadczeń zdrowotnych w pogotowiu ratunkowym, na szpitalnym oddziale ratunkowym, oddziale anestezjologii i intensywnej terapii lub w izbie przyjęć szpitala. To są warunki formalne, ale równie ważne są predyspozycje psychofizyczne, duża odporność na stres, komunikatywność, a także umiejętność pracy w zespole. Mało kto ma świadomość ciężkiej i odpowiedzialnej pracy, jaką dyspozytorzy medyczni każdego dnia wykonują. Praca dyspozytora jest bardzo często niedoceniana, a tak naprawdę to niewidzialny bohater, który każdego dnia ratuję ludzkie życie.

Robert Żurawski 

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu o pracy Dyspozytora Medycznego w Tarnowie:
,,Niewidzialny Bohater – czyli jeden dzień z życia Dyspozytora Medycznego”


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 12 lutego 2016 o 09:55
    zorientowany :
    Nie wierzcie w bzdury typu że dyspozytor zlokalizuje miejsce gdzie potrzebna jest pomoc. Poza terenem zurbanizowanym dokładność lokalizacji to w najlepszym razie okrąg o promieniu kilku kilometrów. Dodatkowo obecny system CPR wcale nie pozwala na szybsze udzielenie pomocy. Porozmawiajcie prywatnie z dyżurnymi ze służb odpowiedzialnych za niesienie pomocy jak ten system działa lub z osobami zgłaszającymi zdarzenie. Najgorsze jest to że niedługo CPR-y wchłoną numery 999,998 i 997 a wtedy to będzie już całkowita porażka jak będziecie potrzebować pomocy na nieznanym terenie.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 4)
  2. 12 lutego 2016 o 19:39
    Dyspozytor :
    Lokalizacja jest z dokladoscia do 1m , więc nie pisz bzdur!! Statystyki nie da się oszukać- system pozwala na szybsze udzielenie pomocy -więc znowu piszesz Bzury zotirntoeany- przykład np niedawno jeszcze gdy ktoś potrzebował pomocy a karetka była zajęta to trzeba było czekać aż karetka będzie wolną , a teraz dyspozytor wysyła karetkę z innego rejonu.Zorientowany nie wprowadzaj czytelikow e błąd!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 6)
  3. 13 lutego 2016 o 10:51
    do dyspozytora :
    Skoro lokalizacja do 1 m to skąd błędy dyspozytorów SDM polegające na wysłaniu karetki do innego powiatu. Być może lokalizacja w Krakowie i Tarnowie jest dokładniejsza ale na pewno nie w terenach wiejskich. Jeżeli jest taka dokładność lokalizacji to dlaczego w zgłoszeniu trzeba podawać powiat gminę miejscowość i szczegóły dojazdu a nie wysyłają współrzędne geograficzne zdarzenia. To ty piszesz bzdury chcesz przykład proszę bardzo alarmy fałszywe w m. Smyków gdzie jeździły pogotowie, straż i policja w kółko i szukali nieistniejących zdarzeń. Piszesz, że jest szybciej to dlaczego dyspozytor CPR-u wypytuje o lokalizację i dane zgłaszającego a potem robi to kolejny dyspozytor z SDM.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -1 (w sumie : 5)
  4. 13 lutego 2016 o 17:05
    Obserwator :
    Zorientowany nie masz racji - oszust kupi kartę za 5 zł wezwie karetkę - i wyrzuci kartę sim - więc jak takiego namierzyć ? Ale myślę że rozmowy są nagrywane - więc dlatego Policja takich namierza. Co do pomyłek - sam kiedyś wzywałem karetkę do mamy będąc w pracy, a mama w domu - więc dyspozytor musi zapytać o dokładny adres, gminę , powiat. Sam byłem w takim stresie że podałem adres pracy a nie adres gdzie miała jechać karetka - więc nie dziwne że są pomyłki- ale głównie z winy zgłaszającego.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 4)
  5. 13 lutego 2016 o 17:15
    Strazak :
    Kiedyś byłem świadkiem wypadku i udzielalem pomocy i jakiś kierowca wezwał karetkę , i odjechał więc teraz mam pytanie do zorientowanego , czy mają go namierzac po współrzędnych GPS czy pytać o miejsce wypadku ?Dyspozytor ma czytać w myślach osoby która zglasza wypadek ?Lokalizacja miejsca jest dokładna tak jak pisze dyspozytor , bo widzilem kiedyś kartę w karetce i mają tablet który im pokazuje miejsce wezwania.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 6)
  6. 13 lutego 2016 o 21:50
    wątpiący :
    Jeżeli 112 wchłonie 998 ,997 to będzie jedna wielka katastrofa. Dyspozytor 112 przyjmuje zgłoszenie i PRZEKAZUJE do odpowiednich służb(np.Straży Pożarnej)a więc czas przekazania informacji jest czasem straconym.Wielkim zwolennikiem centralizacji był wojewoda Miler , na szczęście już go nie ma.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 6)
  7. 15 lutego 2016 o 11:39
    do strażaka :
    Strażak poproś swojego dyżurnego aby ci podał twoją lokalizację jak do niego zadzwonisz na 998 albo jeszcze lepiej zadzwoń na 112 i żeby twój dyżurny wysłał zastępy na lokalizację pożaru trawy. Jak dojedziesz na te dane lokalizacyjne to uwierzę. Niestety obecny system lokalizacji jest kulawy jeśli nie wierzysz to poproś aby e-Kurier poprosił print screen lokalizacji z CPR w Krakowie od zgłaszającego z Dąbrowy Tarnowskiej z sieci komórkowej albo z telefonu internetowego których jest dużo obecnie. Jak zobaczę promień 100m to będę pod wrażeniem i odszczekam wszystko co napisałem złego na temat możliwości lokalizacyjnych dyspozytorów 112.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -1 (w sumie : 5)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)