Dzisiaj:
Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 roku
Angeliny, Augustyna, Bogusława, Roberta

„Śpiąca Królewna” z Moskwy na żywo w „Sokole”

15 listopada 2011 | Brak komentarzy

Balet z Teatru Bolszoj w Moskwie w 2 aktach. Libretto oparte na tekście opowiadania Charlesa Perraulta i baśni braci Grimm. Muzyka Piotra Czajkowskiego, libretto – Ivan Vsevolozhky i Marius Petipa. Choreografia oryginalna – Marius Petipa, nowoczesna aranżacja choreograficzna – Yuri Grigorovich. Dyryguje – Vassily Sinaisky, kostiumy – Franca Squarciapino.

Marius Petipa – autor oryginalnej choreografii, Francuz (1818-1910), jeden z najbardziej wpływowych mistrzów baletu w historii. Uważany za wieloletniego kreatora stylu lidera w St. Petersburgu (Teatr Cesarski), wykreował ponad 50 spektakli i zainspirował ogromną liczbę innych twórców na całym świecie. Dziś jego dzieła stanowią klasykę gatunku.

Yuri Grigorovich – autor nowoczesnej aranżacji choreograficznej „Śpiącej Królewny”, po ukończeniu Leningradzkiej Szkoły Baletowej w 1946 r. został solistą w słynnym Balecie Kirova w Petersburgu (dawniej – Leningrad), gdzie pracował do 1962 r. Od 1964 związany  z Bolszoj, do 1995 r. był tutaj Dyrektorem Artystycznym. Jego najsłynniejsze dzieła to: „Spartacus”, „Dziadek do orzechów” i „Iwan Groźny”.

Premiera rosyjska „Śpiącej Królewny” związana jest z działalnością Teatru Maryjskiego w St.Petersburgu (1890). Marius Petipa stworzył wspaniałe układy choreograficzne  dla solistów, uważane za jedne z najtrudniejszych w historii baletu. Wkrótce spektakl stał się ogromnym sukcesem artystycznym, znanym i podziwianym na całym świecie. Nowa aranżacja Yurija Grigorovicha datuje się na 1973 r.

Libretto

W dniu chrztu św. księżniczki Aurory zła wróżka Carabosse rzuca zły czar na bohaterkę  i przepowiada jej fatalny los (ukłucie szpilką palca prowadzące do śmierci w dniu szesnastych urodzin). Na szczęście przepowiednia ma dalszy ciąg za sprawą dobrej wróżki Lilac, która składa Aurorze niezwykły dar  – o księciu, który odczaruje Aurorę po 100-letnim śnie. Znana wszystkim baśń ma swoje oryginalne artystyczne wypełnienie…

Czas trwania transmisji bezpośredniej – około 180 minut, złożą się nań: 15 min. Materiał o Moskwie – siedzibie najnowocześniej sceny baletowej świata, 5 min. wstęp Kateriny Novikowej, 150 min. przedstawienia z 1 przerwą (około 20 min.)

Początek transmisji – niedziela 20 listopada godz.15.45

źródło: DDK

 


Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)