Dzisiaj:
Środa, 8 maja 2024 roku
Dezyderii, Marka, Michała, Piotra, Stanisława

Zaproszenie do udziału w konsultacjach publicznych

15 stycznia 2015 | komentarzy 8

W listopadzie 2014 r. został zawarty Kontrakt Terytorialny między Rządem RP a Województwem Małopolskim, który zawiera wykaz kluczowych inwestycji na terenie Małopolski do roku 2020.

W spisie zadań podstawowych znajduje się budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73. Na ten cel przewidziano rządowe gwarancje finansowe do kwoty 220 mln zł. Aktualnie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowuje projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Program określi listę zadań, czas ich realizacji oraz źródeł finansowania. Program podlega zatwierdzeniu przez Radę Ministrów. Najnowsza wersja programu z 22 grudnia 2014 r. skierowana została do publicznej konsultacji, która potrwa do 30 stycznia 2015 r.

W ministerialnym projekcie tego programu zapisano budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w latach 2016-2018.

Z uwagi na to, że zadanie ma pełną dokumentację techniczną oraz prawomocne pozwolenie na budowę z 2012 r. konieczne jest podjęcie starań o przyspieszenie rozpoczęcia budowy na rok 2015. Taki postulat powinien być zgłoszony w ramach konsultacji publicznych.

Starosta Dąbrowski Tadeusz Kwiatkowski wraz z byłym burmistrzem Stanisławem Początkiem, przedstawili ten postulat Ministrowi Pracy i Polityki Społecznej  Władysławowi Kosiniakowi-Kamyszowi oraz Sekretarz Stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej a zarazem Posłance na Sejm RP  Urszuli Augustyn.

Starosta powołał też zespół, który zajmie się sprawną organizacją konsultacji społecznych na terenie powiatu dąbrowskiego. Pracą zespołu kieruje starosta Tadeusz Kwiatkowski a członkami zespołu są: Marek Kopia – wicestarosta, Stanisław Początek – były burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej, który od lat koordynował starania o budowę obwodnicy, mł. insp. Andrzej Kupiec – komendant Powiatowy Policji, st. bryg. Adam Rzemiński – komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej, Barbara Pobiegło – przewodnicząca Rady Powiatu, Paweł Drożdż – przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Powiatu Dąbrowskiego, Józef Misiaszek – wiceprzewodniczący Rady Powiatu, Bogdan Bigos – wiceprzewodniczący Rady Powiatu, Władysław Knutelski – radny Rady Miejskiej (przewodniczący Rady Miejskiej w latach 2010-2014).

Podajemy przykładowo wzór formularza zgłaszania uwag w ramach konsultacji publicznych. Formularze papierowe odpowiednio wypełnione należy złożyć w Starostwie Powiatowym do dnia 26 stycznia 2015 r. na Dziennik Podawczy – parter. Formularz w wersji elektronicznej można wysłać bezpośrednio na adres e-mail konsultacjepbdk@mir.gov.pl. Uwagi do programu mogą zgłaszać instytucje, organizacje społeczne oraz osoby prywatne. Od naszego wspólnego zaangażowania w proces konsultacji zależy termin rozpoczęcia tej bardzo ważnej inwestycji drogowej w Dąbrowie Tarnowskiej.

Link do informacji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o rozpoczęciu konsultacji publicznych, gdzie udostępniony jest Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023:

http://www.mir.gov.pl/Transport/Infrastruktura_drogowa/Program_Budowy_Drog_Krajowych/program20142023/Strony/Program_2014_2023.aspx

Formularz zgłaszania uwag_rtf

Formularz zgłaszania uwag_pdf

Przykładowo wypełniony formularz zgłaszania uwag dotyczący przyspieszenia rozpoczęcia budowy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej:

Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tar.


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 16 stycznia 2015 o 00:05
    inż. Ryszard :
    W mojej wnikliwej ocenie, postulat o przyspieszeniu rozpoczęcia budowy obejścia Dąbrowy Tarnowskiej na rok 2015 jest typowym powyborczym „biciem piany” ponieważ start budowy w 2015 nie jest już możliwy z przyczyn proceduralnych. Analiza postępowań przetargowych z załącznika nr 6 do PBDK na lata 2011-2015 (12 obwodnic) dobitnie wykazuje, że żmudny proces wyłonienia Wykonawcy z finalnym podpisaniem umowy oscyluje w granicach roku kalendarzowego. Przykładowa czasowa rozpiska przetargu na budowę obwodnicy Bełchatowa w ciągu drogi krajowej nr 8. [ 01.10.2013 - data pojawienia się w dokumencie rządowym (gwarancja centralnego finansowania); 20.12.2013 - ogłoszenie przetargu; 14.10.2014 – otwarcie ofert cenowych; 27.11.2014 – wybranie najkorzystniejszej oferty cenowej; 31.12.2014 - podpisanie umowy na budowę = 12 miesiące !!! - czas trwania przetargu ]. Kolejny barwny przykład z tej puli przetargowej to planowane na jutro otwarcie ofert [DK50/79] Obwodnica Góry Kalwarii (2013-11-20 ogłoszenie przetargu).
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 9)
  2. 16 stycznia 2015 o 00:24
    inż. Ryszard :
    Przypominając, procedura zamówień publicznych dla obiektów liniowych o większej wartości zamówienia (powyżej progów unijnych) jest długotrwała m.in. z uwagi na terminy wynikające z konieczności publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz dwu-etapowości postępowania przetargowego w trybie zamkniętym. Pierwszy etap to składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Na tym etapie ocenie podlega doświadczenie, potencjał techniczny i kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa. Wykonawcy, którzy zostaną zakwalifikowani do drugiego etapu otrzymają zaproszenie do składania ofert cenowych. Na złożenie ofert wybrani Wykonawcy mają 40 dni. Kryterium oceny ofert jest nie tylko cena, ale również termin wykonania oraz okres gwarancji ( cena - 90 %, termin realizacji - 5%, gwarancja jakości - 5%). Oznacza to, że przyszły Wykonawca będzie mógł zaproponować zrealizowanie zamówienia w okresie krótszym niż jest to wymagane. Do czasu realizacji nie są wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca). Następnie po otwarciu ofert cenowych. Jeśli w ciągu 10 dni od momentu ogłoszenia wyboru najkorzystniejszej oferty przez GDDKiA nie wpłyną protesty do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) ze strony innych oferentów, wówczas wyniki przetargu zostają przesłane do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do tzw. kontroli uprzedniej. Prezes UZP maksymalnie w ciągu 30 dni powinien zatwierdzić wyniki. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji Prezesa UZP i dostarczeniu przez Wykonawcę zabezpieczenia należytego wykonania umowy kontrakt zostaje podpisany. Przekazanie terenu budowy Wykonawcy (wbicie symbolicznej łopaty) następuję po 2 tygodniach po podpisaniu umowy. Natomiast rzeczywisty front robót może zostać otwarty aż po 2 miesiącach. Jest to uzależnione od zasobności terenu w surowce budowlane oraz lokalizacji dotychczasowych baz sprzętowych Wykonawcy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 10)
  3. 16 stycznia 2015 o 00:33
    inż. Ryszard :
    W związku z powyższym nie jest realne aby treść uwagi postulującej przyspieszenie rozpoczęcia budowy w bieżącym roku 2015 została zaaprobowana przez MIR, bo jest ona po prostu bez zasadna. Dodatkowo w dniu dzisiejszym pojawiła się niepokojąca informacja, że życzeniem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest, by Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 został przyjęty przez Radę Ministrów do końca czerwca 2015 roku – takie słowa padły z ust Rafała Nowaka, dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad w MIR. Mimo to w dalszym ciągu głęboko wieżę, że Wybranie wykonawcy nastąpi pod koniec IV kwartału 2015, zaś rozpoczęcie zaawansowanych robót ziemnych (czyli realnej budowy) po okresie zimowym czyli 15 marca 2016.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 13)
  4. 16 stycznia 2015 o 00:37
    inż. Ryszard :
    Natomiast włodarze samorządu powiatowego jak i gminnego powinni skorzystać z instrumentu składania uwag w trwających konsultacjach publicznych do projektu PBDK na lata 2014-2023 i zawnioskować o powrót na listę rezerwową modernizacji DK73 na odcinkach Szczucin - Dąbrowa Tarnowska - Tarnów. W przypadku braku tego przedsięwzięcia w PBDK 2014-2023 nie będzie istniała możliwość współfinansowania zadań ze środków UE, w tym np. w POIiS na lata 2014-2020 w ramach priorytetu inwestycyjnego 7.2, który obejmie m.in. wsparcie dla miast na prawach powiatu. Dodatkowo byt tej inwestycji na liście rezerwowej programu (bez zapewnienia finansowania) będzie mógł oczekiwać na ewentualne pojawienie się poprzetargowych oszczędności z listy podstawowej.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +16 (w sumie : 16)
  5. 17 stycznia 2015 o 09:29
    ania :
    Panie inż, Ryszardzie. Ma Pan racje że to zapowiadane przez "fałszywych proroków" ogłoszenie przetargu na obwodnicę Dąbrowy w marcu 2015r. to ściema i pic na wodę fotomontaż. Ale głosy zebrane i o to chodziło. A teraz zaczyna się nowa gra o głosy wyborcze. Znowu etapy programów, jakieś konsultacje a "ciemny lud to kupi". Znowu postulaty zgłaszane do ministra od "wszystkiego najlepszego" którego słowa jeszcze z naszego ucha nie wyleciały i do posłanki-pełnomocniczki Pani Premier. Celnie Pan zauważył że o modernizacji 73 już się nawet nie mówi bo jak wygląda, ta już wyleciała poza 2023 rok. No cóż - pozdrawiam Pana i gratuluję wyjątkowej rzeczowości i zdrowego rozsądku. Myślę że będzie miał Pan (chociaż nie chcę) jeszcze długo o czym czym pisać w tym temacie.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 10)
  6. 17 stycznia 2015 o 16:53
    inż. Ryszard :
    Ad vocem do kwestii modernizacji DK73. Aktualne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest takie, że przedsięwzięcie to nie będzie realizowane w ramach PBDK 2014-2023, w którym wszystkie inwestycje mają być współfinansowane ze środków (UE). Ponieważ zgodnie z Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, drogi DK73 nie ma w sieci dróg TEN-T (bazowej oraz komplementarnej), co jest istotne w kontekście finansowania takiej drogi w ramach programu budowy dróg. Program PBDK 2014-2023 nie będzie realizował projektów ciągów drogowych, które nie są drogami ekspresowymi i autostradami, a nie wypełniają zobowiązań wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego sieci TEN-T. W związku z czym, ze względu na ograniczone środki finansowe, niestety nie możemy w tym przypadku mówić na temat realizacji innych odcinków dróg krajowych, niż sieć ekspresowo-autostradowa. Natomiast osobną kwestią w konsultowanym projekcie programu budowy dróg jest finansowanie inwestycji punktowych, czyli obwodnic miejscowości. Dlatego też na „Powiślu Dąbrowskim” w ramach PBDK 2014-2023 powstanie w ciągu DK73 (można stwierdzić, że kosztem modernizacji Szczucin-Tarnów DK73) jedynie obejście Dąbrowy Tarnowskiej, które częściowo i w niewielkim stopniu odpowiada na zagrożenia funkcjonujące na tej drodze. Odnosząc się do klasyków „Sorry taki mamy„ zapomniany subregion małopolski – z dziurą inwestycyjną, w zakresie infrastruktury, na istotnym szlaku komunikacyjnym - co najmniej przez kolejne 8 lat.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 5)
  7. 17 stycznia 2015 o 17:25
    jw. :
    Ten zespół starosty to jakaś partyzancka organizacja. Jak widać, nie uznaje nowych władz samorządowych, wybranych w nowych wyborach. Pokazuje gdzie ma wyborców. W sprawie obwodnicy i remontu "krajówki" bili pianę przedwyborczą, a teraz jak p. Ryszard zauważył jeszcze dalej biją pianę. Nie rozumiem, tzn. że wg starosty Początek nadal jest burmistrzem, a Knutelski przewodniczącym? W poprzedniej kadencji latał na każdą sesję Rady Miejskiej, a teraz? Nie był ani raz!? Ładny mi starosta!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 15)
  8. 18 stycznia 2015 o 12:04
    Wyborca :
    TERAZ UNIKI SWietej WERONIKI
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 2)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)